Dirigent

Jonas Alber, Deutschland

 

wurde in Offenburg geboren, studierte Violine und Dirigieren in Freiburg und ging dann nach Wien, wo er an der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst das Dirigierstudium abschloß. Die Herbert von Karajan-Stiftung nahm ihn 1995 als Stipendiat auf. 1998 wurde Jonas Alber als Generalmusikdirektor und Chefdirigent an das Staatstheater Braunschweig berufen, zu diesem Zeitpunkt der deutschlandweit jüngste Dirigent in diesem Amt, das er bis Sommer 2007 innehatte. Jonas Alber leitete renommierte Orchester, wie etwa in Deutschland das Sinfonieorchester des Bayerischen Rundfunks, das WDR Sinfonieorchester Köln, das Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken, das MDR-Sinfonieorchester Leipzig, die Dresdner Philharmoniker, die Hamburger Symphoniker und die Bochumer Symphoniker. Er dirigierte ausserdem auch das Flemish Radio Symphony Orchestra, das Orchestre National de Belgique, das Iceland Symphony Orchestra, das Auckland Philharmonia Orchestra, das Cape Philharmonic Orchestra, die Philharmonie Zagreb, das Armenian Philharmonic Orchestra, das Orquestra Filarmónica de Gran Canaria, das Niederösterreichische Tonkünstlerorchester Wien, das Sinfonieorchesters St. Gallen u. v. a. 2006 debütierte Jonas Alber beim Residentie Orkest Den Haag im Concertgebouw Amsterdam mit Richard Strauss' Alpensinfone und beim City of Birmingham Symphony Orchestra in der Birmingham Symphony Hall. Im Sommer 2007 kehrte Jonas Alber ans Pult des Residentie Orkest Den Haag zurück. Weitere Engagements führen ihn u. a. zum Symfonieorkest Vlaanderen, zum Kristiansand Symfoniorkester, zum Armenian Philharmonic Orchestra und zum Orchestre National de Lille. Er dirigierte im Rahmen des Stellenbosch International Chamber Music Festival in Kapstadt, das Orchestre National de Lille beim TACTUS Festival in Mons, das Flemish Radio Symphony Orchestra beim Flandern Festival 2008, erneut das Sinfonieorchester St. Gallen, das Zürcher Kammerorchester sowie das Belgrad Philharmonic Orchestra. Sein China-Debut feierte er 2009 mit dem Guangzhou Symphonny Orchestra, sein Japan-Debut mit dem Osaka Philharmonic Orchestra Jonas Alber dirigierte über 500 Vorstellungen von mehr als 40 verschiedenen Opern. Schwerpunkte seiner Arbeit in der Oper sind sowohl das klassisch-romantische Repertoire von Mozart bis Puccini und Richard Strauss, als auch eine gefeierte Produktion des Ring des Nibelungen, sowie Erstaufführungen wie etwa Brittens Peter Grimes, Zemlinskys Zwerg, Korngolds Tote Stadt, Ullmanns Kaiser von Atlantis, Max von Schillings’ Mona Lisa, d'Alberts Tiefland oder Janáčeks Věc Makropulos. Starke internationale Beachtung errangen seine deutschen Erstaufführungen von Philippe Boesmans’ Opern Reigen, Wintermärchen und Julie, Mozarts La Clemenza di Tito mit neu komponierten Rezitativtexten von Manfred Trojahn im Mozart-Jahr 2006, sowie die Welterstaufführung von Siegfried Matthus' Oper Cosima im April 2007. An der Oper Frankfurt leitete Jonas Alber die zur „Entdeckung des Jahres“ gewählte Produktion von Schrekers Der Schatzgräber sowie die Wiederaufnahme von Peter Grimes. Mit Iphigenie in Aulis begann er eine Zusammenarbeit mit der Kammeroper Schloß Rheinsberg, die er mit Norma, Nabucco und Der Freischütz fortsetzte. Sein Debüt an der Deutschen Oper Berlin gab er mit Carmina burana, an der Wiener Volksoper mit Franz Schmidts Notre Dame. Im März 2007 dirigierte Jonas Alber die Welterstaufführung von Benoît Merniers Oper Frühlings Erwachen am Théâtre Royal de la Monnaie in Brüssel, im Sommer 2007 einen umjubelten konzertanten Fidelio mit dem Auckland Philharmonia Orchestra. Im März 2008 leitete er die Welterstaufführung von Mats Larsson Gothes Oper Poet & Prophetess an der Norrlands Operan, eine weitere Produktion des Stücks im Oktober 2008 an der Cape Town Opera. Im September 2009 gab er mit einer Neuproduktion von Die Entführung aus dem Serail sein Debut am Teatro Colón in Buenos Aires, im Frühjahr 2010 wird er für eine Neuproduktion von Fidelio an das Staatstheater Braunschweig zurückkehren. Von Jonas Alber liegen zahlreiche Schallplatteneinspielungen vor, so etwa das sinfonische Werk Schumanns (1999/2000), sinfonische Werke von Sibelius (1998), Mendelssohn (2001), Franck (2003), Richard Strauss (2006/2007), u. a. 2005/2006 erschienen Mahlers 2. und 3. Sinfonie, 2007 die Alpensinfonie von Richard Strauss. Für den Rundfunk produzierte er mit dem WDR Sinfonieorchester Köln, dem MDR-Sinfonieorchester Leipzig sowie dem BBC Symphony Orchestra. 2008 erschienen seine Aufnahmen von Strauss' Ein Heldenleben und Tod und Verklärung sowie Benoît Merniers neue Oper Frühlings Erwachen auf CD und DVD, die mit dem französischen Schallplattenpreis diapason d'or ausgezeichnet wurde.

 

 

 

Conductor:

Jonas Alber, Germany

 

was born in Offenburg, Germany, studied violin and conducting in Freiburg, and qualified as a conductor at the Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Vienna. He was awarded a scholarship by the Herbert von Karajan Foundation in 1995. Three years later, he was appointed General Music Director of the Staatstheater Braunschweig, thus becoming Germany’s youngest conductor in a position of this kind. He remained at this post until summer 2007. As a symphonic guest conductor, Jonas Alber has led many renowned orchestras. In Germany, these include the Bavarian Radio Symphony Orchestra, the WDR Sinfonieorchester Cologne, the Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken, the MDR Sinfonieorchester Leipzig, the Dresdner Philharmoniker, Hamburger Symphoniker, and Bochumer Symphoniker. He has also conducted the Niederösterreichisches Tonkünstlerorchester Vienna, the St. Gallen Symphony Orchestra, the Iceland Symphony Orchestra, the Flemish Radio Symphony Orchestra, the Orchestre National de Belgique, the Zagreb Philharmonic, the Armenian Philharmonic Orchestra, the Gran Canaria Philharmonic, the Cape Philharmonic, and the Auckland Philharmonia Orchestra. In 2006 Maestro ALBER made his debut with The Hague Residentie Orkest at the Amsterdam Concertgebouw, performing Richard Strauss’ Alpine Symphony. This was followed by an immediate reengagement the following summer. 2006 also saw his debut with the City of Birmingham Symphony Orchestra at Birmingham Symphony Hall and an appearance at the Stellenbosch International Chamber Music Festival in South Africa. Recent engagements (2008-2009) have included guest appearances with the Symfonieorkester Vlaanderen, the Kristiansand Symfoniorkester, the Armenian Philharmonic, the Orchestre National de Lille, the Brussels Philharmonic, the St. Gallen Symphony, the Zurich Chamber, the Belgrade Philharmonic, and the BBC Symphony London. He made his China debut with the Guangzhou Symphony Orchestra in April and his Japan debut with the Osaka Philharmonic Orchestra in May 2009. The current season brings him to Hanoi for his debut there with the Vietnam National Symphony Orchestra and the Berliner Rundfunkchor on the occasion of the opening of the ‘Year of Germany’, marked by performances of Beethoven’s Symphony No.9. As an operatic conductor, Jonas Alber conducted around 500 performances of more than 40 different operas. His repertoire ranges from the traditional (like Mozart, Puccini, and Richard Strauss) to new productions and premieres. He has given highly celebrated performances of such staples as Der Ring des Nibelungen as well as delivered first productions of several operas, including Britten’s Peter Grimes, Zemlinsky’s Der Zwerg, Korngold’s Die tote Stadt, Ullmann’s Kaiser von Atlantis, Max von Schilling’s Mona Lisa, d'Albert's Tiefland, and Janácek’s The Makropulos Case. His German premieres of Philippe Boesmans’ operas Reigen, Wintermärchen, and Julie, and of Mozart's La Clemenza di Tito, with newly composed recitative texts by Manfred Trojahn (during the 2006 Mozart Year) were internationally commended. He also won international acclaim for his world premiere production of Siegfried Matthus' opera Cosima at the Braunschweig State Theatre. Additional operatic credits include a production of Schreker’s Der Schatzgräber at the Frankfurt Opera and a revival performance of Peter Grimes. Maestro Alber began a collaboration with the Kammeroper Schloss Rheinsberg with Iphigenie in Aulis. This production was followed by ones of Norma, Nabucco and Der Freischütz. He made his debut at the Berlin Opera with Carmina Burana and at the Vienna Volksoper with Franz Schmidt's Notre Dame. In March 2007 Maestro Alber conducted the world premiere of Benoît Mernier’s Frühlings Erwachen at the Théâtre Royal de la Monnaie in Brussels and in summer 2007 a highly acclaimed concert version of Fidelio with the Auckland Philharmonia Orchestra. He conducted the world premiere of Mats Larsson Gothe's opera Poet & Prophetess at Norrlands Operan in March 2008, which was followed by a second production of that work at Cape Town Opera in October 2008. He made his debut at the Teatro Colón in Buenos Aires with a new production of The Abduction from the Serail in September 2009 and will return to the Staatstheater Braunschweig for a new production of Fidelio in Spring 2010. Jonas Alber’s numerous recordings include the complete symphonic works of Schumann (1999/2000), and selected symphonic works by Sibelius (1998), Mendelssohn (2001), Franck (2003), and Richard Strauss (2006/2007). He released recordings of Mahler’s second and third symphonies in 2005/2006 and of Richard Strauss' Alpine Symphony in 2007. He also recently made broadcast recordings with the WDR Sinfonieorchester Köln, the MDR Sinfonieorchester Leipzig and the BBC Symphony Orchestra London. 2008 saw the release of Strauss' Ein Heldenleben and Tod und Verklärung, as well as a DVD of Benoît Mernier's new opera Frühlings Erwachen. The latter won him the prestigious French recording prize, the diapason d'or, in December 2008.JonasAlber.com |Copyright 2009